اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

به استناد منابع بسیار در قرن سوم هجری، آذربایجان از بزرگ‌ ترین مراکز بافت‌ قالی و زیلو بود. در دوره سلجوقیان و ایلخانیان هنر قالی‌بافی در آذربایجان رواج کامل داشت و بر مبنای مینیاتورهای نسخ خطی “خمسه نظامی” اثر “قاسم علی” و برخی آثار دیگر که بیشتر نقوش قالی و طرز بافت آن را نمایش می‌دهند، آشکار می‌شود که قالی‌بافی در دوره تیموریان و سپس در دوره صفویه سیر تکامل خود را طی کرد و نقوش جدیدی چون سجاده‌ ای، گل و بوته، ترنج و لچک، حیوانات و خصوصا نقش “گل‌ شاه عباسی” متداول گردید و تنوع رنگ‌ها و استفاده از ابریشم، ظرافت و زیبایی و کیفیت قالی‌ها را تا حد قالی پرده نما، بالا برد. نمونه‌ های چنین فرش‌ هایی در حال حاضر در بسیاری از موزه‌های دنیا در معرض نمایش قرار دارد.

تبریز از مراکز عمده قالی‌بافی ایران است و از زمان جانشینان هلاکو خان مغول و پس از آن مرکز داد و ستد قالی بوده است. در دوره صفوی نیز قالی‌ های بسیار نفیس در آذربایجان بافته می‌شد. از این رو به جرأت می‌توان گفت که حفظ و احیای هنر قالی‌بافی در ایران مرهون هنرمندان قالی‌باف و بازرگانان آذربایجان است. امروز هم آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان رواج کامل دارد.

قالی‌بافی از صنایع دستی....

برای دیدن ادامه مطلب روی >> فرش بافی و گلیم بافی  کلیک کنید

فرش بافی و گلیم بافی از صنایع دستی آذربایجان شرقی
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۷/۱۲
سیتی پدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی