اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

۱۲ مطلب در شهریور ۱۳۹۶ ثبت شده است

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۴۳ ب.ظ

معرفی میدان هفت حوض (نبوت) تهران--سیتی پدیا

میدان هفت حوض در منطقه ۸ تهران و محله نارمک، حدفاصل خیابان بهمن شرقی و مهران­پور، خیابان مدائن، چمن غربی و شرقی و خیابان سروان بختیاری واقع شده است. در واقع میدان هفت حوض هسته اولیه محله نارمک تهران می­ باشد که حدود نیم قرن پیش به صورت کاملاً از پیش اندیشیده شده و شهرسازانه به صورت شطرنجی توسط فرانسوی­ها ساخته شده و هفت حوض یکی از ۱۰۰ میدان سرسبز واقع در این محله می­ باشد.

علت نامگذاری این میدان وجود هفت حوض در آن می­ باشد که پس از اصلاحات هندسی صورت گرفته بر روی آن این تعداد حوض­ ها حتی افزایش نیز پیدا کرد.

هفت حوض را می­ توان به جرأت تنها میدان شهری واقعی در تهران دانست. میدانی که صرفاً نقش ترافیکی (فلکه) نداشته و در آن شاهد فعالیت­ های اجتماعی نیز هستیم. همه روزه افراد زیادی از نقاط مختلف تهران به دلیل جذابیت­ های مختلف آن خود را به این نقطه می­ رسانند حال یا برای خرید از مغازه ­های اطراف آن مثل بورس زیورآلات و البسه و یا گذراندن اوقات فراغت خود در کنار فضاهای سبز، حوضچه­ ها، آب­نماها و اغذیه فروشی­ های متعدد واقع در اطراف میدان. از ویژگی­ های مثبت دیگر در مورد میدان هفت حوض می­ توان به وجود مبلمان ­های شهری متعدد در داخل آن، مسیرهای ایمن برای عابر پیاده و نورپردازی زیبای آن در شب اشاره کرد. همچنین این میدان در مواقع خاص شاهد برگزاری رویدادهای خاص همچون عزاداری­ ها، اعیاد و برنامه­ های فرهنگی مختلف که توسط شهرداری تهران برگزار می­ شود، می­ باشد. وجود مسجد النبی در ضلع شمال غربی میدان هفت­ حوض که یکی از مراکز بزرگ فرهنگی و مذهبی در سطح منطقه می­ باشد نیز خود بر اهمیت این میدان افزوده است.

در صورتی که قصد سفر به این میدان تاریخی و زیبای تهران را دارید استفاده از متروی سرسبز یکی از بهترین گزینه­ ها می­ باشد که پس از طی مسیر کوتاهی از خیابان آیت می­ توان به میدان هفت حوض رسید.


معرفی میدان هفت حوض (نبوت) تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۴۳
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۴۰ ب.ظ

آش عباسعلی کرمانشاهی + طرز تهیه--سیتی پدیا

آش عباسعلی معروفترین آش محلی و سنتی استان کرمانشاه است که چند سال است در جشنواره غذاهای محلی ایران رتبه اول را کسب کرده است. در ماه مبارک رمضان مردم برای تهیه آن ساعت ها در صف انتظار هستند.

راز آش محلی کرمانشاه اصیل در کشدار بودن آن است که لعاب جا افتاده آن مانند پنیر پیتزا کش آمده و واقعا درست کردن آن کار هر کسی نمی باشد و احتیاج به حوصله فراوان دارد. آش عباسعلی کرمانشاهی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺍﺯ ﻏﻼﺕ، ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ ﻭ ﮔﻮﺷﺖ است.

 

ﻣﻮﺍﺩ ﻻﺯﻡ آش عباسعلی:

ﻧﺨﻮﺩ: ﻧﺼﻒ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﻟﻮﺑﯿﺎ ﭼﯿﺘﯽ: ﻧﺼﻒ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﻟﻮﺑﯿﺎ ﺳﻔﯿﺪ: ﻧﺼﻒ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﮔﻨﺪﻡ ﭘﻮﺳﺖ ﮐﻨﺪﻩ: ۱/۵ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﺑﺮﻧﺞ: ﻧﺼﻒ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﻋﺪﺱ: ﻧﺼﻒ ﭘﯿﻤﺎﻧﻪ

ﮔﻮﺷﺖ ﺩﻧﺪﻩ ﮔﻮﺳﻔﻨﺪﯼ: ۳۰۰ ﮔﺮﻡ

ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺭﺷﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ: ۵ ﻋﺪﺩ

ﺳﯿﺮ ﺑﺮﺍﯼ ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ: ۱۰ ﺣﺒﻪ

ﻧﻤﮏ ﻭ ﺯﺭﺩﭼﻮﺑﻪ: ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻻﺯﻡ

ﻓﻠﻔﻞ ﺳﯿﺎﻩ ﻭ ﻗﺮﻣﺰ: ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻻﺯﻡ

ﺭﻭﻏﻦ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ: ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻻﺯﻡ

ﻧﻌﻨﺎﻉ ﺧﺸﮏ ﺑﺮﺍﯼ ﻧﻌﻨﺎﻉ ﺩﺍﻍ: ﺑﻪ ﻣﯿﺰﺍﻥ ﻻﺯﻡ

 

ﻃﺮﺯ ﺗﻬﯿﻪ آش عباسعلی:  

ﺣﺒﻮﺑﺎﺕ ﺭﺍ ﯾﮑﯽ ﺩﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﺒﻞ ﺧﯿﺴﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﭼﻨﺪ ﺑﺎﺭ ﺁﺏ ﺁن رﺍ ﻋﻮﺽ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎﻫﻢ ﺑﭙﺰﯾﺪ. به یاد داشته باشید که برای تشخیص میزان پخت حبوبات چند عدد از آن‌ها را بین دو انگشت فشار دهید. هنگامی که به ﺭﺍﺣﺘﯽ ﺑﺎ ﻓﺸﺎﺭ ﺩﻭ ﺍﻧﮕﺸﺖ ﻟﻪ ﺷﻮند ﻭ ﺳﻔﺖ ﻧﺒﺎشند علامت کافی بودن پختشان است. ﺑﺮﻧﺞ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺧﯿﺴﺎﻧﺪﻩ ﻭ ﮐﻨﺎﺭ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ. ﮔﻮﺷﺖ ﻭ ﮔﻨﺪﻡ ﺭﺍ ﺟﺪﺍ ﺍﺯ ﻫﻢ بپزید ﻭ ﺩﺭ ﺍﻭﺍﺳﻂ ﭘﺨﺖ، ﺑﺮﻧﺞ ﺭﺍ ﺑﻪ ﮔﻨﺪﻡ ﺍﺿﺎﻓﻪ کنید ﺗﺎ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺑﭙﺰﻧﺪ، ﮔﻮﺷﺖ ﺭﺍ ﺭﯾﺶ ﺭﯾﺶ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﺎ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﻣﻮﺍﺩ ﭘﺨﺘﻪ ﺷﺪﻩ ﺭﻭﯼ ﺷﻌﻠﻪ ﮔﺬﺍﺷﺘﻪ، ﻧﻤﮏ ﻭ ﻓﻠﻔﻞ ﻭ ﺯﺭﺩﭼﻮﺑﻪ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺑﮕﺬﺍﺭﯾﺪ ﺗﺎ ﺁﺵ ﺟﺎ ﺑﯿﻔﺘﺪ. ﻃﻮﺭﯼ ﮐﻪ ﺩﺍﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﮔﻨﺪﻡ ﻭ ﺑﺮﻧﺞ ﺗﻘﺮﯾﺒﺎً ﺩﺭ ﺁﻥ ﻧﺎﻣﺸﺨﺺ ﺷﻮﺩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻨﺪ ﻭﻗﺖ ﯾﮏ ﺑﺎﺭ ﻫﻢ ﺑﺰﻧﯿﺪ ﺗﺎ ﺗﻪ ﻧﮕﯿﺮﺩ.

ﻣﻘﺪﺍﺭ ﮐﻤﯽ ﺍﺯ ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺰﺋﯿﻦ ﻧﮕﻪ ﺩﺍﺭﯾﺪ ﻭ ﺑﻘﯿﻪ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ﺗﺮ ﺷﺪﻥ ﺑﻪ ﺁﺵ کرمانشاهی عباسعلی ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﭼﻨﺪ ﺟﻮﺵ ﮐﻪ ﺯﺩ ﻭ ﺑﺎ ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ ﻣﺰﻩ ﺩﺍﺭﺗﺮ ﺷﺪ، ﺷﻌﻠﻪ ﺭﺍ ﺧﺎﻣﻮﺵ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﺭﻭﻏﻦ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺍﺿﺎﻓﻪ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﺧﻮﺏ ﻣﺨﻠﻮﻁ ﮐﻨﯿﺪ. ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﺭﻭﻏﻦ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﻭ ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ﺗﺮ ﻭ ﺑﻬﺘﺮ ﻣﯿﺸﻮﺩ ﻭﻟﯽ ﭼﻮﻥ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺤﺪﻭﺩﯾﺖ ﺧﻮﺭﺩﻥ ﺭﻭﻏﻦ ﺣﯿﻮﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﻧﺪ، ﻣﯿﺰﺍﻥ ﺁن رﺍ ﮐﻤﺘﺮ کنید ﯾﺎ ﺍﺯ ﺭﻭﻏﻦ ﺯﯾﺘﻮﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ کنید. ﺁﺵ عباس علی کرمانشاه را ﺩﺭ ﻇﺮﻑ مناسبی بکشید و با ﭘﯿﺎﺯ ﺩﺍﻍ، ﺳﯿﺮ ﺩﺍﻍ ﻭ ﻧﻌﻨﺎﻉ ﺩﺍﻍ هم محتویات ظرف را تزئین کنید هم ﺳﻔﺮﻩ ﺍﻓﻄﺎﺭﯼ خود ﺭﺍ ﺭﻧﮕﯿﻦ ﮐﻨﯿﺪ.

نوش جان!

نکته:ﺍﯾﻦ ﺁﺵ ﺑﻪ ﻭﺍﺳﻄﻪ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﮔﻮﺷﺖ ﮐﺸﺪﺍﺭ ﺷﺪﻩ ﻭ ﻫﺮ ﭼﻘﺪﺭ ﻣﺰﻩ ﺗﻨﺪ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺧﻮﺷﻤﺰﻩ ﺗﺮ ﺍﺳﺖ.

 

 حتما این غذاهای سنتی هم امتحان کنید:

آش قویماق تبریز        آش برویشین تورش کردستان 

آش کاله جوش استان مرکزی              آش بی بی سه شنبه استان مرکزی


آش عباسعلی کرمانشاهی + طرز تهیه

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۴۰
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۳۷ ب.ظ

شیرینی بژی کرمانشاه + طرز تهیه--سیتی پدیا

بژی نوعی نان شیرینی محلی کرمانشاهی خوش طعم و مقوی است که جزء سوغات استان کرمانشاه نیز در نظر گرفته می شود.

بژی شیرینی است که هم فرد را سیر می‌کند و هم دیر فاسد و خراب می‌شود، همچنین به راحتی و در همه‌ فصول سال می‌ توان آن را تهیه کرد و از همین‌ رو برای تغذیه در سفر کاربرد فراوانی دارد. کلمه بژی به معنی «زندگی کن» است و کاربرد آن برای نام این شیرینی محلی به این صورت است که از این شیرینی بخور تا نمیری.

در قدیم بژی را همراه عروس به خانه داماد می‌ فرستادند و برای روز پاتختی از میهمانان از این شیرینی پذیرایی می کردند و هم به پسری که به سربازی می‌ رود به عنوان آذوقه می‌ دهند. بژی در ماه مبارک رمضان نیز در سفره های سحری و افطاری روزه داران به عنوان عضو جدایی ناپذیر قرار دارد. همچنین مصرف آن در همنشینی‌ ها و دور هم جمع شدن‌ ها از دیگر کاربردهای این شیرینی محلی است.

بژی با این شکل و شیوه‌ پخت در هیچ استان دیگری از کشور وجود ندارد و مختص استان کرمانشاه است. در استان ایلام این شیرینی با نام بژی برساق می باشد.

مواد لازم برای تهیه بژی:

شیر: یک پیمانه

رازیانه آسیاب شده: دو قاشق غذا خوری

روغن حیوانی کرمانشاه: دو سوم پیمانه

آرد گندم: چهار پیمانه

شکر: دو سوم پیمانه

روغن: برای سرخ کردن بژی

بکینگ پودر: یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه شیرینی بژی:

ابتدا رازیانه های آسیاب شده را به همراه آرد و بکینگ پودر خوب به هم می زنیم.

در ظرفی جدا روغن کرمانشاهی را داغ کرده و آن را به آرد و رازیانه اضافه کرده، سپس شکر را به همراه شیر خوب حل کرده و به مواد اضافه میکنیم و آرام خمیر را خوب ورز می دهیم به صورتی که خمیر به دست نچسبد. تا مدتی این کار را ادامه می دهیم.

سپس از خمیر به اندازه یک گلوله کوچک جدا کرده و با دست یا به وسیله قالب آن را به شکل لوله ای در آورده و در روی یک سینی قرار می دهیم. تمام خمیر را به شکل لوله ای یا هر شکل دلخواهی درآورده و بر روی سینی قرار می دهیم.

بعد از تمام شدن این کار به مدت نیم ساعت سینی را در فضای آزاد (منظور فضای آشپزخانه است) قرار می دهیم تا خمیر کمی خشک شود.

سپس روغن را در ظرفی ریخته و پس از داغ شدن روغن، پژی ها را در روغن سرخ می کنیم. در همین حین که بژی ها رو از روغن در می آوریم میتوانیم کمی شکر برای شیرینی بیشتر روی بژی ها بپاشیم (البته زیاده روی نکنیم).

نوش جان!


شیرینی بژی کرمانشاه + طرز تهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۳۷
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۳۴ ب.ظ

شیرینی ریس سوغات تبریز+طرز تهیه--سیتی پدبا

شیرینی ریس یکی از شیرینی جات سنتی تبریز می باشد که از قدمت زیادی برخوردار است.  این شیرینی در اشکال مختلف با ترکیبات مختلف باب هر ذائقه ایرانی و در بسته بندی های مختلف به بازار ارائه می شود. اریس را از شیر،  شکر،  وانیل، پسته، کاکائو و … درست می کنند. اریس دارای انواع کاکائویی، تسبیحی و … می باشد.

 

طرز تهیه شیرینی ریس:

مواد لازم

شیر: ۱ لیتر

شکر: ۴۰۰ گرم

جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک: ۱/۴ قاشق چایخوری

بادکا (گلوکز): ۳۰۰ گرم

پودر کاکائو: ۵ قاشق سوپخوری سر پر

روغن صاف: ۱۰۰ گرم

کره: ۱۰۰ گرم

پسته خلال جهت تزیین: به میزان لازم

 

چگونگی تهیه

شیر، شکر، جوش شیرین و نمک را داخل یک ظرف استیل ریخته و خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شود، سپس روی حرارت می گذاریم تا بجوشد، به جوشیدن مواد ادامه می دهیم تا آب موجود تبخیر شود و مواد قوام یابد (حالت کاراملی شود).

در این لحظه بادکا را اضافه کرده و مواد همچنان روی حرارت است (البته کمی حرارت را کم می کنیم) در حالی که مواد آرام می جوشد پودر کاکائو و روغن و کره را مخلوط کرده صاف می کنیم و به مواد اضافه می کنیم (مراقب باشید که مواد از الک رد شود و یکدست شود).

حالا برای اینکه بدانیم مواد آماده است، کمی آب سرد در کنار ظرف قرار داده و از مواد داخل ظرف (ریس) یک قاشق برداشته و داخل آب سرد می ریزیم و تکان می دهیم تا صاف شود و حالت گیرد، اگر این اتفاق افتاد ریس آماده است. حرارت را خاموش کرده، داخل سینی که دیواره دارد مواد را می ریزیم و به قطر ۱ تا ۲ سانت این مواد را صاف می کنیم تا همه جا یکسان شود. به مدت ۲۴ ساعت در محیط سرد اتاق قرار داده و سپس برش می زنیم و روی هر قطعه کمی پسته می ریزیم.

شیرینی ریس آماده است، نوش جان.


شیرینی ریس سوغات تبریز+طرز تهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۳۴
سیتی پدیا

امامزاده عینعلی و زینعلی در بزرگراه اشرفی اصفهانی، انتهای پونک واقع در کوچه باغ های زیبا و قدیمی در شمال غرب تهران واقع شده است.

ساکنان ده پونک معتقدند که عینعلی ۱۱ ساله و زینعلی ۱۵ ساله فرزندان امام سجاد (ع) بودند که ۱۱۵۳ سال پیش، در این محل توسط مأموران کشته و در کنار درخت چناری به خاک سپرده شدند. از آن زمان تاکنون این مکان محل زیارت معتقدان، خصوصاً اهالی محل است. عده‌ ای دیگر معتقدند که این دو برادر هنگام شهادت ۷ ساله و ۱۳ ساله بوده‌ اند که در زمان امام رضا (ع) به اتفاق هارون الرشید به ایران آمدند و پس از ورود آنها به ایران، مأموران دستگاه حکومتی که قصد قتل عام سادات و فرزندان آنها داشتند، در مسیر مشهد راه را بر آنها بستند و در نتیجه متفرق شدند. این دو برادر نیز به قریه پونک آمدند و در همین محل توسط میرابی به نام علی عمران به شهادت رسیدند.

بنای این امامزاده در سال ۱۳۳۷ به دستور ناصر فرمانفرما به شیوه سایر مکان های مذهبی ساخته شد و در وسط حیاط بزرگ و زیبای این امامزاده درختان چنار کهن و قطوری دیده می شود.

این بقعه از خارج به شکل هشت ضلعی و از داخل مربع است. اصل بقعه که هشت ضلعی به نظر می رسد از آثار زمان فتحعلی شاه قاجار می باشد که در کنار رودخانه ای که از فرحزاد به پونک می آید، واقع شده است.

ضریح در سال ۱۳۷۶، توسط مرحوم فریدون پرهیزگار بازسازی شده است و در سال ۱۳۸۰ ضریح جدید اثر ابوالحسنی میبدی جایگزین حرم چوبی و مشبٌک چهار ضلعی (جعفری) گردیده است.

زمانی که می‌خواهیم با ماشین به زیارت امامزاده عینعلی و زینعلی برویم به سختی باید از کوچه‌ های تنگ پونک عبور کنیم چرا که دو ماشین نمی ‌توانند به طور همزمان از آنجا عبور کنند یا در آنجا توقف داشته باشند. پارکینگی هم در محل امامزاده وجود ندارد که زائران ماشین خود را در آن مکان پارک کنند. البته به گفته مهدی مزینانی مدیر امامزاده عینعلی و زینعلی قرار است که با اجرای طرح جامع در مکان امامزادگان امکانات ورزشی، کتابخانه دیجیتال، سالن جلسات و دو طبقه پارکینگ ساخته شود. ضمن اینکه مقرر است بوستان این دو امامزاده با پله به پارک نهج‌ البلاغه منتقل شود.



امامزاده عینعلی و زینعلی در منطقه پونک تهران

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۳۱
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۲۵ ب.ظ

آش لخشک خراسان رضوی+طرز تهیه--سیتی پدیا

آش لخشک با نام های دیگری مانند آش لاخشه و آش لخشه نیز معروف است. نوعی آش رشته است که فقط با عدس و سبزی و رشته نازک و پهن به نام لخشک پخته می شود. چاشنی آن کشک و نعنا داغ است و گاه پیاز و یا سیر داغ هم به آن اضافه می کنند.
 

طرز تهیه آش لخشک:

 

مواد لازم برای ۴ نفر:

لخشک: ۵۰۰ گرم

پیاز: ۳ عدد

اسفناج: ۵۰۰ گرم

کشک ساییده شده: به میزان لازم

زردچوبه: ۱ قاشق مرباخوری

روغن: ۳ تا ۴ قاشق

نعناع داغ، زعفران، نمک و فلفل: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

اسفناج پاک شده را با کمی آب روی حرارت ملایم به مدت ۲۰ دقیقه بپزید. بعد از پخت آن را ساطوری کنید و کنار بگذارید، سپس پیاز داغ طلایی آماده کنید. در مرحله بعدی، زردچوبه را اضافه کنید، ۹ پیمانه آب اضافه کنید، نمک و فلفل را اضافه کنید و بگذارید به جوش بیاید. ورقه های لخشک را خرد کنید به آب جوش آمادهداضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا به هم نچسبد. حرارت را کم کنید در قابلمه را بردارید تا نیم ساعت با حرارت ملایم ریز جوش بزند. اسفناج را اضافه کنید هم بزنید و ۱۵ دقیقه بگذارید بپزد سپس حرارت را خاموش کنید تا از جوش بیفتد، سپس کشک را اضافه کنید، هم بزنید و به دلخواه روی آن را با کشک نعناع داغ تزئین کنید ومیل فرمائید.

 

نکته:

لخشک از آرد خمیر شده، به صورت ورقه نازک در آمده و به صورت نوارهای نازک بریده شده است

آش لخشک خراسان رضوی+طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۵
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۲۲ ب.ظ

دیماج قزوین + طرز تهیه--سیتی پدیا

دیماج نوعی عصرانه سنتی است که در استان قزوین در فصول گرم طبخ می شود.

این خوراکی از مخلوط نمودن تکه‌ های نان، پنیر، خیار، گردو، پیاز داغ و زرد چوبه درست می‌شود. نوع اصلی دیماج که متداول تر است از مخلوط تکه های خرد شده نان لواش قزوینی (خشک) و سبزی خرد شده پنیر کهنه گردو و پیاز داغ تهیه می شود و طرز تهیه آن به شرح زیر می باشد:

نان لواش قزوینی ماده اصلی این خوراکی می باشد (که به صورت خشک شده نگهداری می شود) را خرد کرده و سپس کمی به آن آب می پاشیم (البته از نان لواش معمولی که خشک شده باشد نیز می توان استفاده نمود). سبزی مورد استفاده در این خوراکی همان سبزی خوردن می باشد که بعد از خرد کردن به همراه پیاز داغ و گردو و پنیر کهنه به نان اضافه می کنیم و تمام مواد را با هم مخلوط میکنیم. برای خوردن نیز میتوان از دو راه استفاده کرد: لقمه کردن با دست و لقمه کردن با استکان کمر باریک (مثل لقمه کردن پشمک یزدی ها).

طرز تهیه:

ابتدا نان را به تکه کوچک خرد کنید. سپس کمی آب در آن بریزید تا مرطوب شود.

پیاز را از قبل خرد کرده و تفت دهید. سپس به نان اضافه نمایید.

سبزی خردن و گردو را خرد کرده، با هم مخلوط کنید. گردو را زیاد خرد نکنید طوری که هنگام سرو زیر دندان بیاید.

سپس تمام مواد را با هم مخلوط کنید.

روی مواد را با پارچه بپوشانید و بگذارید مواد حدود ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند. سپس به کمک دست آن را ورز دهید و به صورت گلوله بیضی شکل درآورید.

این عصرانه همراه با هندوانه در روزهای گرم تابستان واقعا عالی می شود.


دیماج قزوین + طرز تهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۲
سیتی پدیا

طرز تهیه کاچی تبریزیقویماق یا همان کاچی از جمله غذاهای سنتی آذربایجان به حساب می آید که البته در بسیاری از مناطق دیگر ایران نیز پخت می شود. این غذا به خاطر قرار گیری در زمره غذاهای شیرین در وعده صبحانه نیز صرف می شود. 

وجود شیرینی و آرد در این غذا بر تبرک و خوش یمنی آن در اعتقادات مردم این دیار افزوده و موجب قرارگیری آن در جایگاه ممتازی از سنتها و رسوم آنان گشته است.

در اکثر نقاط آذربایجان قویماق غذایی است که بعد از روز اول زندگی زناشویی از طرف خانواده عروس به خانه زوج جوان برای میل در وعده صبحانه برده می شود.

در اکثر نقاط این خطه قویماق به عنوان اولین غذا بعد از زایمان محسوب می شود.

نذر قویماق و سپس سفره قویماق که تنها زنان حق استفاده از قویماق آن سفره را دارند از دیگر رسم های در ارتباط با این غذا است (در باسمنج تبریز).

در کتاب شرح زندگی من، عبدالله مستوفی در این خصوص می خوانیم :

«کلثوم ننه گفته است اگر قندی را که از این ساییدن (از ساییدن بر سر عروس و داماد در هنگام مراسم عقد) حاصل می شود مکایه شیرینی کاچی (قویماق) و قیقناق هدیه مادر زن در روز پاتختی کنند و داماد و عروس از آن بخورند، عشق زن و شوهر به یکدیگر زیاد خواهد شد. این رسم امروز هم در عقد کنان برقرار است گو اینکه لامحاله کاچی و قیقناق در عروسی جوان های متجدد منسوخ شده است.»

 

طرز تهیه قویماق:

مواد لازم:
۱- آرد برنج: یک قاشق سوپ‌خوری
۲- آرد گندم: یک پیمانه
۳- کره: ۱۰۰ گرم
۴- شکر: ۲ پیمانه
۵- گلاب: یک استکان چای‌خوری کوچک
۶- زعفران: یک دوم قاشق مرباخوری
۷- آب: ۳ پیمانه

 

دسر کاچی

کاچی یک دسر ایرانی است، ولی می‌توان آن را در شام به عنوان غذا به همراه نان میل کرد. کاچی به علت دارا بودن آرد و کره دارای انرژی زیادی می‌باشد. به عنوان مثال، انرژی حاصل از کره و آرد، به تنهایی، با مقادیر داده شده در تهیه این کاچی، ۳۱۱۵ کالری می‌باشد که انرژی قابل توجهی است. به همین دلیل برای افراد لاغر و کسانی که دچار ضعف می‌شوند، دسر مناسبی می‌باشد.

 

طرز تهیه:

۱- ابتدا در یک قابلمه استیل آب و شکر ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود، سپس زعفران را اضافه کنید و بعد از گذشت چند دقیقه، گلاب را بیفزایید. بعد از اینکه شیره حالت قوام یافته پیدا کرد، شعله اجاق‌ گاز را خاموش کنید.

نکته ۱: شیره قوام یافته باید مانند شیره مربا غلیظ و کشدار شود.

نکته ۲: گلاب را در مرحله پایانی قوام‌آمدن شیره اضافه کنید تا عطر آن از بین نرود.

۲- کره را در یک قابلمه متوسط ریخته و روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز قرار دهید.پس از اینکه کره آب شد، آرد گندم را بیفزایید و مرتب هم بزنید تا آرد تغییر رنگ پیدا کرده و طلایی متمایل به قهوه‌ای شود.

حالا نوبت به اضافه‌ کردن آرد برنج است. پس از اینکه آرد برنج را نیز افزودید، مخلوط آردی را روی حرارت ملایم اجاق‌ گاز آن‌ قدر هم بزنید تا مخلوط سرخ شود.

نکته: برای اینکه از کافی‌ بودن میزان سرخ‌ شدن این مخلوط آردی مطمئن شوید، با یک قاشق چای‌ خوری کمی از آرد سرخ‌ شده را داخل آب بریزید؛ اگر حباب از آن خارج شد، به معنای سرخ‌ شدن آرد است.

۳- پس از آماده‌ شدن آرد، شیره را به آن اضافه کنید و مرتب آن را روی شعله ملایم اجاق‌ گاز هم بزنید. این مدت زمان حداقل یک ربع به طول می‌انجامد.

در این مرحله باید کاچی را دم کنید. بنابراین قابلمه را روی شعله‌ پخش‌ کن قرار داده و روی در آن دم کنی بگذارید. حالا اجازه بدهید تا حدود نیم ساعت الی ۴۵ دقیقه کاچی دم بکشد. بعد از این مدت آن را در ظرف مورد نظر بریزید و سرو کنید.

نکته: غلظت کاچی باید مانند فرنی نه خیلی سفت و نه خیلی شل باشد.

حتما این مطالب هم ببینید:

طرز تهیه کاچی کرمان           طرز تهیه آش اوماج      طرز تهیه آش کاله جوش


قویماق از غذاهای محلی آذربایجان شرقی+طرز تهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۵:۲۰
سیتی پدیا

آش آبغوره یکی از غذاهای محلی خوشمزه در آذربایجان شرقی است که بیشتر در شهر تبریز طبخ می شود. این آش با نام های دیگری از جمله آش گوجه فرنگی و آش ترش نیز مشهور است.

برای آموزش پخت این آش خوشمزه با ما همراه باشید:

 

مواد لازم

سبزی شامل تره و جعفری به میزان مساوی: نیم کیلو

برنج آش (برنج نیم دان): یک لیوان

پیاز: یک عدد درشت

گوجه فرنگی: ۵ عدد

رب گوجه فرنگی: دو الی سه قاشق غذاخوری

لوبیا چشم بلبلی: نصف لیوان (اگر پخته باشد یک فنجان)

آبغوره: نصف لیوان الی یک لیوان (اگر ترشی آبغوره کم بود یک لیوان، اگر ترش بود نیم لیوان آبغوره می افزائیم).

نعنا: حدوداً یک الی دو قاشق غذاخوری

قرص عصاره مرغ: یک عدد

روغن: مقداری

نمک و فلفل: به میزان لازم

 

نکات پیش از پخت:

۱- لوبیا را از حداقل ۶ ساعت قبل خیس کرده و چند بار آبش را عوض می کنیم تا نفخ احتمالی بر اثر خوردن آن به حداقل برسد. سپس درون قابلمه آبپز نموده و آبکش می نمائیم.

۲- گوجه فرنگی فرنگی ها را به صورت درشت رنده می نمائیم.

 

طرز تهیه آش آبغوره:

۱- پیاز را نگینی خرد کرده و درون قابلمه با مقداری روغن تفت می دهیم تا کمی سبک شود، خیلی سرخ نشود.

۲- سپس سبزی، برنج (شسته شده)، یک پارچ آب را ریخته و روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد. در قابلمه بهتر است نیمه باز باشد و گاهی آش را هم میزنیم.

۳- کمی بعد که مواد جوشید، قرص عصاره مرغ را اضافه کرده و هم میزنیم و میچشیم اگر نیاز به نمک بود مقدار کمی می افزائیم. (دقت نمائیم چون رب کمی نمک در خود دارد).

۴- مواد که نیم پز شد گوجه رنده شده را می افزائیم و هم میزنیم. گوجه فرنگی ها در ابتدا کمی کف می کند ولی بلافاصله برطرف خواهد شد.

۵- وقتی برنج پخت و سبزی نرم شد و شروع به جا افتادن کرد، رب را در مقداری آب حل کرده و به آش می افزائیم تا خوب جا بیفتد. سپس فلفل را نیز می افزائیم. اگر آبش کم بود کمی آب نیز می افزائیم.

۶- در انتها لوبیای آب پز و آبغوره را می افزائیم و می گذاریم چند جوشی بزند.

۷- سپس نعنا را افزوده و لحظه ای روی حرارت هم می زنیم.

۸- سپس اجاق را خاموش می کنیم.

۹- آش ما آماده سرو است. این آش با نان سنگگ فوق العاده و آبغوره اضافی خوشمزه است.

 

نکات:

۱- به جای قرص عصاره مرغ می توان از آب گوشت، آب مرغ، آب قلم نیز استفاده کرد.

۲- برخی یک مشت بلغور گندم هم به برنج می افزایند تا حلیم دار شود.

۳- برخی به جای لوبیا چشم بلبلی، از لپه نیز استفاده می کنند.

۴- گاهی به داخل این آش مقداری غوره یا “غوره غوره” (نوعی غوره نگهداری شده در آبغوره نیز در انتهای پخت) به این آش می افزایند. که برای کسانی که مزه ترش را دوست دارند، بسیار لذیذ می باشد. در آن صورت بهتر است که آبغوره حذف و با میزان آن کمتر شود.

۵- برخی مقداری آلوچه نیز به این آش می افزایند.

حتما آش های زیر هم ببینید:

آش آبغوره یزد      آش کارده استان فارس     آش بی بی سه شنبه استان مرکزی!

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۴:۴۶
سیتی پدیا
جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۲:۰۹ ب.ظ

شیشلیک شاندیز مشهد+طرز تهیه--سیتی پدیا

شیشلیک نوعی کباب است که از شش تکه گوشت، از راسته گوسفند تهیه می شود که روش پخت مخصوصی داشته و طعمی بسیار لذیذ دارد. شیشلیک در شهرهای دیگر به صورت گوشت های تکه شده است اما در مشهد به همراه دنده به سیخ کشیده شده و بر روی زغال آن را کباب می کنند.

 

از کجا شیشکیگ بخرم:

در بسیاری نقاط ایران رستوران هایی با نام این شهر وجود دارد که به عرضه غذای لذیذ شیشلیک شاندیز به همان سبک خاص آن می پردازند. در شهر مشهد و به خصوص ییلاقات شاندیز و طرقبه رستوران های متعددی وجود دارد که غذای اصلی سفارش دهندگان شیشلیک است. بعضی از این رستوران ها بسیار وسیع بوده و برخی شعباتی در شهرهای دیگر نیز دارند.

طرز تهیه شیشلیک شاندیز مشهد:

مواد لازم جهت تهیه شیشلیک:

گوشت دنده گوساله یا گوسفند: ۱ کیلوگرم

ماست: ۱ لیوان

زعفران دم شده: ۲ قاشق غذاخوری

گوجه فرنگی: ۱۰ عدد

آبلیمو: ۳ قاشق غذاخوری

روغن: ۱۰ قاشق غذاخوری

فلفل: به میزان لازم

 

طرز تهیه:

برای تهیه شیشلیک باید از گوشت دنده گوساله یا گوسفند استفاده کنید، نکته مهم برای کباب خوب انتخاب گوشتی است که تازه و ترد باشد؛ بهتر است گوشت را با آب پیاز و مقداری فلفل مخلوط کنید و ۲۴ ساعت پیش از آماده  کردن کباب بگذارید بماند تا گوشت نرم شود.

گوشت را به اندازه های یکسان ببرید، داخل کاسه ای پیاز رنده شده، ماست، زعفران دم شده، آبلیمو  روغن و مقداری فلفل بریزید و مخلوط کنید سپس گوشت را در این مایه بخوابانید و بگذارید حداقل یک شب بماند.

پس از استراحت، گوشت ها را به سیخ بکشید و بین هر دو  قطعه یک تکه کوچک دنبه قرار دهید. موقع کباب کردن بهتر است از ذغال استفاده کنید اما در صورت عدم دسترسی میتوانید درون فر یا روی اجاق با حرارت متوسط شیشلیک ها را اماده کنید.

شیشلیک ها را پس از اماده شدن با برنج زعفرانی، کره، گوجه کبابی، فلفل سبز کبابی و برش های لیموی تازه سرو نمائید همچنین بهترین و سالم ترین نوشیدنی برای این کباب دوغ میباشد.

نکته:

انواع کباب باید در حین پختن زیاد خشک نشود، اگر فرصت کافی برای اماده سازی کباب ها ندارید میتوانید بجای ۲۴ ساعت مدت ۱ ساعت درون ظرفی که مقداری کیوی له شده ریخته اید قرار دهید (کیوی به دلیل اسیدی که دارد گوشت را نرم میکند). البته دقت کنید که گوشت زیاد نماند چون گوشت له میشود و بافت خود را از دست خواهد داد و همچنین باعث فساد سریع گوشت می شود.

حتما پیشنهاد میکنیم از مکان های زیر دیدن کنید:

سرزمین موج های خروشان (جاده شاندیز)    ییلاقات جاغرق (انتهای طرقبه)         پارک جنگلی وکیل آباد (دوراهی شاندیز)

شیشلیک شاندیز مشهد+طرز تهیه

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۴:۰۹
سیتی پدیا