اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

۴۹ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

دلمه ها ازجمله غذاهائی هستند که اصالت آذری دارند.

این دلمه جزء قدیمی ترین غذاها و پیش غذاهای مجلسی می باشد.

دلمه برگ مو از جمله غذاهائی هست که به نظر پختنش سخته اما اگه خوب و با حوصله مراحلش رو طی کنید یه غذای خیلی خوشمزه و مفید خواهید داشت، مشکلاتی که در رابطه با پخت دلمه به وجود میاد معمولا به شرح زیر است:

داخل دلمه نمیپزه

دلمه ته میگیره

دلمه وا میره

دلمه ها موقع پخت ترک برمیدارند

دلمه خوشمزه نمیشه !

برگهای دلمه لطافت لازم رو موقع پخت نداره و ….

در این پست سعی شده تمام مراحل و ریزه کاریهای این غذا رو همون طور که آذربایجان شرقی به خصوص تبریز پخته میشه مرحله به مرحله برای شما دوستان عزیز آورده بشه.

نکته مهم، انتخاب برگ مناسب برای دلمه ست، هر چقدر برگها لطیف تر باشه دلمه خوشمزه تر میشه معمولا مناسبترین برگ برای این غذا دلمه درخت انگور کشمشی (انگورهای زرد شیرین) هست که رنگشون سبز روشنه، لطیف تر هستند و رگبرگهای کمتری دارند، درضمن اندازه برگها هم نباید زیاد درشت باشه تا ظاهر دلمه شکیل تر بشه.

 

مواد لازم جهت تهیه دلمه برگ مو

برگ مو: تقریبا یک کیلو (ممکنه بیشتر یا کمتر هم مصرف بشه)

گوشت چرخ کرده: ۵۰۰ گرم

پیاز ریز شده: ۳ عدد متوسط

بلغور گندم: یک پیمانه

لپه: یک پیمانه

برنج: ۲ پیمانه

شوید خرد شده: ۲۰۰ گرم

مرزه خرد شده: ۲۰۰ گرم

تره خرد شده: ۴۰۰ گرم

سیر خرد شده: یک بوته درشت

ماست: نصف پیمانه

تورتا: یک پیمانه

(تورتا چیه؟ وقتی کره حیوانی رو ذوب میکنید تا روغن زرد، همون روغن حیوانی یا کرمانشاهی تهیه کنید ماده قهوه ای رنگ جامدی ته ظرف میمونه، به این ماده تورتا گفته میشه) اگه تورتا نداشته باشید میتونید از ۱۰۰ گرم کره حیوانی یا نباتی استفاده کنید.

دارچین: یک قاشق غذا خوری پر

پودر گل محمدی: دو قاشق غذا خوری پر

فلفل سیاه: یک قاشق چایخوری

نمک: به میزان لازم

آب یا آب مرغ: دو لیوان

غوره ریز: یک چهارم پیمانه

 

مواد لازم برای تزئین و سرو

پیاز داغ

زرشک

خلال بادام

خلال سیر

ماست یا سیر ماست

 

طرز تهیه دلمه برگ مو

برنج و بلغور رو دو ساعت خیس کنید، لپه رو بپزی.

پیاز رو ریز خرد کنید، تو یه ظرف بزرگ تفت بدید بعد گوشت رو اضافه کنید و تفت بدید وقتی گوشت سرخ شد لپه رو بهش اضافه کنید، بلغور و برنج رو....

برای دیدن ادامه مطلب روی>> دلمه برگ مو کلیک کنید

دلمه برگ مو از غذاهای محلی آذربایجان شرقی+طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۳:۱۰
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۵ ب.ظ

آداب و رسوم عید نوروز در خراسان رضوی--سیتی پدیا

نوروز مهم ترین و کهن ترین عید مردم ایران و یادگار چندین هزارساله ایران زمین، از جمله خراسان است. عید نوروز سده ها پیش از زرتشت هم وجود داشته و نخست یک جشن ملی و باستانی بوده است ولی بعدها به دلیل رویداد هایی که هم زمان با نوروز بوده، به ویژه روایت هایی که درباره این رویدادها در آثار تاریخی و مذهبی آمده است، این عید جنبه دینی نیز به خود گرفته و بزرگی و اهمیت بیشتری یافته است.

دراستان خراسان همه مردم به آداب و رسوم نوروز پای بند وعلاقه مند هستند. آنها چند روز دست از کار می کشند و غرق در خوشی و سرور می شوند و با تهیه خوراکی های متنوع از قبیل شیرینی ها و آجیل، شادی را به زندگی شان می آورند و برای پیوند با سرسبزی بهار، گندم و عدس سبز می کنند، لباس نو می پوشند، اسپند دود می کنند، تخم مرغ می پزند و آنها را رنگ می کنند. خراسانی ها هم مانند دیگر ایرانی ها ابتدای سال نو به دیدن بزرگان فامیل رفته، سپس به دیدن سایر خویشان، دوستان و نزدیکان خود می روند، سال نو را به هم تبریک گفته و به همدیگر هدیه می دهند.
از چند روز مانده به عید، همه...

برای دیدن ادامه مطلب روی >> نوروز کلیک کنید

آداب و رسوم عید نوروز در خراسان رضوی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۳:۰۵
سیتی پدیا

به استناد منابع بسیار در قرن سوم هجری، آذربایجان از بزرگ‌ ترین مراکز بافت‌ قالی و زیلو بود. در دوره سلجوقیان و ایلخانیان هنر قالی‌بافی در آذربایجان رواج کامل داشت و بر مبنای مینیاتورهای نسخ خطی “خمسه نظامی” اثر “قاسم علی” و برخی آثار دیگر که بیشتر نقوش قالی و طرز بافت آن را نمایش می‌دهند، آشکار می‌شود که قالی‌بافی در دوره تیموریان و سپس در دوره صفویه سیر تکامل خود را طی کرد و نقوش جدیدی چون سجاده‌ ای، گل و بوته، ترنج و لچک، حیوانات و خصوصا نقش “گل‌ شاه عباسی” متداول گردید و تنوع رنگ‌ها و استفاده از ابریشم، ظرافت و زیبایی و کیفیت قالی‌ها را تا حد قالی پرده نما، بالا برد. نمونه‌ های چنین فرش‌ هایی در حال حاضر در بسیاری از موزه‌های دنیا در معرض نمایش قرار دارد.

تبریز از مراکز عمده قالی‌بافی ایران است و از زمان جانشینان هلاکو خان مغول و پس از آن مرکز داد و ستد قالی بوده است. در دوره صفوی نیز قالی‌ های بسیار نفیس در آذربایجان بافته می‌شد. از این رو به جرأت می‌توان گفت که حفظ و احیای هنر قالی‌بافی در ایران مرهون هنرمندان قالی‌باف و بازرگانان آذربایجان است. امروز هم آذربایجان یکی از مراکز مهم تولید انواع قالی در ایران است و بافتن انواع قالی در بیشتر شهرها و روستاهای آذربایجان رواج کامل دارد.

قالی‌بافی از صنایع دستی....

برای دیدن ادامه مطلب روی >> فرش بافی و گلیم بافی  کلیک کنید

فرش بافی و گلیم بافی از صنایع دستی آذربایجان شرقی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۵۹
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۵۴ ب.ظ

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان--سیتی پدیا

باغ شاهزاده ماهان در نزدیکی زیارتگاه شاه نعمت الله ولی به همت عبدالحمید میرزا ناصر الدوله فرمانفرما، در دوران یازده سال ساخته شد و با فوت وی بنای باغ نیمه کاره رها شد. گفته می شود وقتی خبر درگذشت ناگهانی حاکم را به ماهان می برند، بنّایی که مشغول تکمیل سردر ساختمان بوده است، تغار گچی را که در دست داشته، محکم به دیوار کوبیده و کار را رها و فرار کرده است. به همین علت جاهای خالی کاشی ها را می توان بر سردر ورودی باغ دید. این باغ در ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در فاصله ۶ کیلومتری شهر ماهان قرار دارد. عمارت باغ، اقامتگاه تابستانی پادشاهان قاجار بوده است که در حاضر بازسازی شده و به رستوران مجللی تبدیل گردیده است.

طول باغ شاهزاده کرمان ۴۰۷ متر و عرض آن ۱۲۲ متر است و بزرگترین و زیباترین باغ تاریخی ایرانی محسوب می‌شود. این باغ همه ساله و به ویژه در فصل بهار و تابستان شاهد بازدید تعداد بی شماری از گردشگران از نقاط مختلف کشور است که این باغ دیدنی و دلفریب را برای تماشا انتخاب می‌کنند. واقع شدن منطقه در مسیر عبوری کرمان به بم و در مسیر جاده کهن ابریشم از عواملی است که این محل را برای احداث یک باغ اشرافی مناسب می ساخته است.

باغ شاهزاده ماهان در .....

برای دیدن ادامه مطلب روی>> شاهزاده ماهان کرمان کلیک کنید

معرفی باغ شاهزاده ماهان کرمان
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۵۴
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۹ ب.ظ

قلعه الموت قزوین--سیتی پدیا

قلعه الموت یکی از معروف ترین قلاع ایران است که در شمال شرقی روستای گازرخان و بر بلندای کوهی به ارتفاع تقریبی ۲۱۰۰ متر از سطح دریا که به پرتگاه های مخوفی منتهی می شود، واقع شده است. قلعه الموت به قلعه حسن صباح نیز معروف است. صخره های پیرامون قلعه الموت که رنگ سرخ و خاکستری دارند، در جهت شمال شرقی به جنوب غربی کشیده شده اند.

به گزارش حمدالله مستوفی، این قلعه تاریخی ابتدا در سال ۲۲۶ هجری قمری توسط داعی الی الحق حسن بن زید الباقری بنا شده و در شب چهارشنبه ششم رجب سال ۴۸۳ هجری قمری به تصرف حسن صباح درآمده است. وی ۳۵ سال در قعله اقامت داشته است.

تنها راه ورود به قلعه در انتهای ضلع شمال شرقی -چند متر پایین تر از برج شرقی دژ- واقع شده است که کوه هودکان با فاصله ای نسبتا زیاد بر آن مشرف است. در این محل تونلی در تخته سنگ، بریده شده که دارای ۶ متر طول، ۲ متر عرض و ۲ متر ارتفاع است. پس از عبور از این گذرگاه، آثار باقیمانده برج جنوبی قلعه و دیواره جنوب غربی آن که روی شیب تند تخته سنگ ساخته شده آشکار می شود. در دامنه جنوبی کوه قلعه، خندقی به طول تقریبی ۵۰ متر و عرض ۲ متر کنده و آن را از آبی که از داخل قلعه می آمده پر می کرده اند تا هیچ راه نفوذی از آن جبهه وجود نداشته باشد. بر روی دامنه های تند دیگر صخره ها نیز، هر جایی که بیم بالا رفتن مهاجمان می رفته، خندق هایی کنده و دیواره بالایی آن ها را مورب برآورده اند تا امکان هر گونه عبوری را بازستاند. همچنین در هر نقطه که شیاری وجود داشته، با ساختن دیوارهایی سنگی یا آجری راه ورود را مسدود ساخته اند.

این قلعه از دو بخش.....

برای دیدن ادامه مطلب و تصاویر بیشتر روی >> قلعه الموت قزوین  کلیک کنید

قلعه الموت قزوین
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۴۹
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲ ب.ظ

نان برنجی کرمانشاهی + طرز تهیه--سیتی پدیا

شیرینی نان برنجی یکی از شیرینی های محلی و سنتی کرمانشاه است که از سوغات این شهر نیز به شمار می رود.

مواد لازم نان برنجی:

آرد برنج نرم و الک شده: ۲۵۰ گرم

پودر قند: ۹۰ گرم

روغن کرمانشاهی: ۱۲۵ گرم

زرده تخم مرغ: ۱ عدد

گلاب: ۱/۴ پیمانه

تخم خرفه برای تزیین: به میزان لازم

زعفران آب شده: ۱ قاشق غذا خوری (برای نان برنجی زعفرانی)

طرز تهیه نان برنجی:

روغن و پودر قند را به هم مخلوط کرده و می زنیم تا کرم مانند شده و پف کند. سپس زرده تخم مرغ را اضافه می کنیم و خوب مخلوط میکنیم.

حال آرد را که حتما باید ۲ تا ۳ بار الک شده باشد اضافه کرده و.....

برای دیدن اموزش روی >> نان برنجی کرمانشاهی  کلیک کنید

نان برنجی کرمانشاهی + طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۴۲
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ب.ظ

آبگوشت کلم قمری همدان + طرز تهیه--سیتی پدیا

آبگوشت کلم قمری یکی از غذاهای سنتی استان همدان است. این غذا به دلیل داشتن کلم دارای کلسیم بالایی است.

مواد لازم:

کلم قمری: یک عدد

نخود: یک پیمانه

عدس: نصف پیمانه

سیب زمینی: ۲ عدد

گوشت آبگوشتی: ۲۵۰ گرم

پیاز: ۱ عدد

زردچوبه و فلفل: به مقدار لازم

کشک: ۱ پیمانه (در صورت تمایل)

سیر: ۲ حبه (در صورت تمایل)

طرز تهیه:

ابتدا پیاز را با کمی روغن تفت داده سپس.....

برای دیدن اموزش روی >> آبگوشت کلم قمری کلیک کنید

آبگوشت کلم قمری همدان + طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۷
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۴ ب.ظ

معرفی روستای آتشگاه کرج--سیتی پدیا

روستای آتشگاه در۲۰ کیلومتری شمال غربی کرج و نزدیک ۱۰ کیلومتری شمال گوهردشت کرج و در پایان یک جاده کوهستانی و بن‌ بست قرار گرفته است.

مساحت این روستا که یکی از روستاهای گردشگری شهر کرج قلمداد می شود نزدیک به ۲۵۰۰ هکتار است که در برگیرنده‌ خانه‌ های مسکونی، زمین‌ های کشاورزی، باغ، چراگاه، کوه و … است که ویژگی کوهستانی این روستا چشم‌ اندازهای زیبا و آرام بخشی را پدید آورده است.

روستا دارای آب و هوای معتدل کوهستانی با چشم اندازی بسیار زیبا می باشد و با دارا بودن رستوران ها و مجتمع های رفاهی گردشگری که در ایام پایان هفته و تعطیلات علی الخصوص فصول گرم سال پذیرای تعداد زیادی از گردشگران می‌باشد.

همسایگان روستای آتشگاه از شمال روستاهای نوجان و دروان، از جنوب باغستان، از شرق سیاهکلان و از غرب برغان هستند.

 

ریشه‌ نام

آتشگاه از کهن زمان به انگیزه آن که.....

برای دیدن ادامه مطلب و تصاویر بیشتر روی >> روستای آتشگاه کلیک کنید

معرفی روستای آتشگاه کرج
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۴
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۳۰ ب.ظ

دمپخت عدس شیراز + طرز تهیه--سیتی پدیا

دمپخت عدس یکی از پلوهای محلی استان فارس به خوصوص شهر شیراز است که اگر بدون گوشت یا مرغ تهیه شود یک غذای گیاهی خوش طعم و سنتی اصیل ایرانی محسوب می شود.

مواد اولیه دمپخت عدس( برای ۶ نفر):

برنج: ۱ کیلو

عدس: ۱ لیوان

خلال نارنج: یک استکان

دارچین: نصف قاشق چایخوری

روغن (آبکرده): یک و نیم استکان

نمک: به میزان لازم

فلفل سیاه: به میزان لازم

طرز تهیه دمپخت عدس:

ابتدا در ظرفی مقدار بسیار کمی روغن بریزید و زردچوبه و فلفل و نمک را در آن تفت دهید و سپس عدس شسته شده را به آن اضافه کنید و پس از تفت دادن اجازه دهید با مقداری آب نیم پز شود.

در ظرفی جدا گانه پیازها را نیمه سرخ کنید و با مقداری زردچوبه...

برای دیدن اموزش روی>> دمپخت عدس  کلیک کنید

دمپخت عدس شیراز + طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۳۰
سیتی پدیا
چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹ ب.ظ

آش شوربا هرمزگان + طرز تهیه--سیتی پدیا

شوربا که به آن آش سرماخوردگی هم می گویند و مناسب فصل زمستان است، از آش های سنتی استان هرمزگان است که البته در استان های دیگر هم به روش های دیگری طبخ می شود.

مواد لازم جهت تهیه آش شوربا:

گوشت چرخ کرده: ۲۰۰ گرم

برنج: نصف پیمانه

سبزی آش: ۳۵۰ گرم

پیاز: ۲ عدد متوسط

نعنا خشک: یک قاشق سوپخوری

نمک و فلفل و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا یکی از پیازها را خلال کرده و با مقدار کمی روغن آن را سرخ کنید و کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید. سپس برنج را نیز به آن اضافه کرده و با مقدار کافی آب بگذارید بپزد تا برنج کاملا لعاب بیندازد.

گوشت چرخ کرده را با....

برای دیدن ادامه آموزش روی >> آش شوربا کلیلک کنید

آش شوربا هرمزگان + طرز تهیه
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ مهر ۹۶ ، ۲۲:۱۹
سیتی پدیا