اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

اطلاعات جامع گردشگری ایران

معرفی اطلاعات جامع در مورد مناطق دیدنی و جاذبه های گردشگری و توریستی شهر ها و روستاهای ایران

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۶، ۰۳:۳۷ ب.ظ

شیرینی بژی کرمانشاه + طرز تهیه--سیتی پدیا

بژی نوعی نان شیرینی محلی کرمانشاهی خوش طعم و مقوی است که جزء سوغات استان کرمانشاه نیز در نظر گرفته می شود.

بژی شیرینی است که هم فرد را سیر می‌کند و هم دیر فاسد و خراب می‌شود، همچنین به راحتی و در همه‌ فصول سال می‌ توان آن را تهیه کرد و از همین‌ رو برای تغذیه در سفر کاربرد فراوانی دارد. کلمه بژی به معنی «زندگی کن» است و کاربرد آن برای نام این شیرینی محلی به این صورت است که از این شیرینی بخور تا نمیری.

در قدیم بژی را همراه عروس به خانه داماد می‌ فرستادند و برای روز پاتختی از میهمانان از این شیرینی پذیرایی می کردند و هم به پسری که به سربازی می‌ رود به عنوان آذوقه می‌ دهند. بژی در ماه مبارک رمضان نیز در سفره های سحری و افطاری روزه داران به عنوان عضو جدایی ناپذیر قرار دارد. همچنین مصرف آن در همنشینی‌ ها و دور هم جمع شدن‌ ها از دیگر کاربردهای این شیرینی محلی است.

بژی با این شکل و شیوه‌ پخت در هیچ استان دیگری از کشور وجود ندارد و مختص استان کرمانشاه است. در استان ایلام این شیرینی با نام بژی برساق می باشد.

مواد لازم برای تهیه بژی:

شیر: یک پیمانه

رازیانه آسیاب شده: دو قاشق غذا خوری

روغن حیوانی کرمانشاه: دو سوم پیمانه

آرد گندم: چهار پیمانه

شکر: دو سوم پیمانه

روغن: برای سرخ کردن بژی

بکینگ پودر: یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه شیرینی بژی:

ابتدا رازیانه های آسیاب شده را به همراه آرد و بکینگ پودر خوب به هم می زنیم.

در ظرفی جدا روغن کرمانشاهی را داغ کرده و آن را به آرد و رازیانه اضافه کرده، سپس شکر را به همراه شیر خوب حل کرده و به مواد اضافه میکنیم و آرام خمیر را خوب ورز می دهیم به صورتی که خمیر به دست نچسبد. تا مدتی این کار را ادامه می دهیم.

سپس از خمیر به اندازه یک گلوله کوچک جدا کرده و با دست یا به وسیله قالب آن را به شکل لوله ای در آورده و در روی یک سینی قرار می دهیم. تمام خمیر را به شکل لوله ای یا هر شکل دلخواهی درآورده و بر روی سینی قرار می دهیم.

بعد از تمام شدن این کار به مدت نیم ساعت سینی را در فضای آزاد (منظور فضای آشپزخانه است) قرار می دهیم تا خمیر کمی خشک شود.

سپس روغن را در ظرفی ریخته و پس از داغ شدن روغن، پژی ها را در روغن سرخ می کنیم. در همین حین که بژی ها رو از روغن در می آوریم میتوانیم کمی شکر برای شیرینی بیشتر روی بژی ها بپاشیم (البته زیاده روی نکنیم).

نوش جان!


شیرینی بژی کرمانشاه + طرز تهیه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۶/۳۱
سیتی پدیا

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی